Binnen onze praktijk zijn verschillende maatregelen getroffen om zo hygiënisch mogelijk te werken. Voor uw - en onze hygiëne dragen alle medewerkers aan de stoel uniforme, beschermende kleding. Daarbij horen ook mondkapjes, handschoenen en beschermende brillen. Bij elke nieuwe behandeling dragen zowel tandarts als assistente nieuwe handschoenen. Tevens zijn alle medewerkers gevaccineerd tegen hepatitis B.

Alle behandelkamers zijn uitgerust met krachtige nevel-afzuigers en de meerfunctiespuit is uitgevoerd met een wegwerp Starz control voor maximale hygiëne.

In de behandelkamers is er een duidelijke scheiding tussen schoon materiaal en gebruikt materiaal/instrumentarium. Het schone materiaal bevindt zich aan de zijde van de behandelstoel in een afgesloten kast. Voor elke patient/familie wordt een nieuwe tray met schone benodigde materialen/instrumenten klaar gezet.

Het gebruikte instrumentarium, dat gesteriliseerd moet worden, wordt direct na gebruik verplaatst naar de sterilisatie ruimte. Zo komen zowel patiënt, tandarts als assistente zo min mogelijk in aanraking met het gebruikte instrumentarium en andere vieze materialen.
In de sterilisatie ruimte is een duidelijke scheiding voor gebruikte en schome materialen. ALLE gebruikte instrumenten worden uiteindelijk gesteriliseerd in een autoclaaf. De instrumenten worden meermalen per dag gesteriliseerd. Tevens worden ALLE gebruikte hoekstukken(=boren) gesteriliseerd in een speciale reiniger: de DAC

Na elke behandeling wordt de behandelkamer de behandelstoel en directe omgeving gedesinfecteerd.
De assistente vult het instrumentarium in de kamers weer aan, met schone instrumenten en ander benodigd materiaal. Zo kan elke volgende behandeling starten in een schone kamer, met dus altijd steriel instrumentarium.

Zo werken maximaal aan de richtlijnen van het WIP advies. Een uitgebreide toelichting hierover vindt u op: http://www.vgt.nl Info met foto's volgt zo snel mogelijk